* ABOUT DOLLS AND DOLLHOUSES AND OTHER THINGS IN LIFE * ____________________________________________________________________________________________________ *** Feel free to visit my dollpage Min Hemsida/My Homepage ****
http://lilsdolls.se/ * About dolls and dollhouses ____________________________________________________________________________________________________ "All Photos Belongs to Lilsdolls and can not be used for commercial purposes or be published by others without permission." ____________________________________________________________________________________________________
" OBS! " "HALLUX VALGUS" NY BLOGG. Se länken nedan
http://lilsdollshalluxvalgus.blogspot.se/
________________________________________________________________

"WELCOME TO LEAVE A "COMMENT/PUSH THE

tisdag 18 januari 2011

HALLUX VALGUS OPERATION DEL 3

Feel free to visit my dollpage/Min Hemsida/My Homepage
http://lilsdolls.se/About dolls and Dollshouses

Länk till alla mina inlägg om/Link to:  Hallux Valgus

Samma dag som min Hallux Valgus operation gjordes, 
sade läkaren att jag fick stödja på hälen. Foten var ju
bedövad så det gick ju hyfsat. Andra dagen skulle jag få
stödja mig försiktig på foten, vilket man då inte ville/kunde
för det gjorde så ont!.Kryckor är ju inte lätt att hantera,
men de skall användas.

Det första gipset skall sitta i 2 veckor, sedan skall stygnen
tas bort och nytt gips läggas. Det skall sitta i 4 veckor, OJ!

Vid hemkomsten från sjukhuset klarade jag fika-kokning
och mat rätt så bra. Tog Alvedon och Morfintablett
Tramadon som jag fått på recept. Blev yr i huvudet och
illamående sent på kvällen. Foten är väldigt öm.

Vaknade morgonen efter av att jag hade ont och var
väldigt yr i huvudet och illamående. Skulle göra frukost
men blev tvungen att kräkas i stället. Jag var alldeles darrig
och kallsvetten bröt fram så jag blev blöt över hela mig.
Usch!

Nåväl, sedan lyckades jag få i mig lite frukost i alla fall.

Läste då noga på Tramadolbeskrivningen och fann att
1 person av 10, få yrsel och illamående!
Då var det inte så
konstigt att jag blev konstig!. Har inte tagit någon mer tablett
och har faktiskt klarat mig bra utan.

Nu har det gått 5 dygn och jag har ju en väldigt ond och öm
fot. Särskilt på kvällen MEN det är inte alls så ont och värker
inte alls så mycket som jag hade trott efter allt jag läst på
nätet, och efter vad läkaren sade.

Jag kan röra på alla tårna under gipset och även övriga foten.
Undrar hur det ser ut undertill. Det har ju knakat ett par gånger.
iiii ihhhhhh!! Undrar lite om kotorna verkligen sitter ihop?

Läste om en som inte ens  kunde knipa med stortån efter 8
månader? Hon hade haft 2 st långa stift i sin fot.

Min fot är ursågad, kotorna ihoplagda och sedan är det sytt i
de olika hudlagren. Läkaren sade att han även vände stortån

i rätt läge, så det är nog ett snitt bredvid den också.

Drygt halva foten är gipsad och hela är ombunden med
bandage som jag själv kompletterat med en bit tubgas, för
att bandaget inte skall vira upp sig. Har inga strumpor som är
tillräckligt stora för att dra över gipset.

Både gipset och foten har nu krympt, så gipset halkar "lite"
hit och dit. Ibland känns en kant över de andra tårna och över
ovansidan av foten, som gör ont när man försöker ta sig fram.
Bläh!


Tycker jag har svårt att gå med kryckorna. Fast när jag tänkte
efter så är det ju inte så konstigt. Mina fötter har ju alltid varit
tunna och svaga och vristen viker sig ibland även på platt
underlag. I alla fall så har jag en inneboende vaksamhet
när jag går, på grund av det. Är rädd att göra mig illa, som jag
gjort så många gånger även utan kryckor. Nu har jag ju bara
1 st hel fot att förlita mig på.

Törs inte gå ut  i halkan ännu. Så det blir mest TV, datorn, läsa,
lösa korsord o.s.v.


halluxvalgusoperation, hallux valgus

Fötterna och jag sitter nog i alla fall mest i min sköna
fåtölj, framför TV:n i min lilla hörna. Där kan man pyssla
med lite av varje.

halluxvalgusoperation, hallux valgus,

3 kommentarer:

  1. nu har jag kollat. Bandaget der ju inte sååå stort ut i alla fall. Det är ju bra att du har stolen som är skön. :)

    SvaraRadera
  2. Ja, tack den är åtminstonde mysig....

    SvaraRadera
  3. Ja, Tramadol har jag också provat mot fibrovärken men jag kan inte äta dem för jag blir jättedrogad så jag tycker det känns läskigt. Jobbigt att gå med gips så länge men det blir säkert bättre sedan när den inte gör så ont.

    SvaraRadera